Se împlinesc 9 ani de când am deschis primul dosar dintr-un proces civil pentru a-mi culege datele și probele necesare efectuării expertizei tehnice. Obiectul cauzei era pretenții de despăgubire. Reclamantul chemase în judecată compania de asigurări care-i refuza despăgubirea pe polița CASCO, deși reclamantul a adus dovezi clare că autoturismul său a fost implicat într-un accident pentru care se face vinovat. Și avea dreptate, probele confirmau atât accidentul cât și culpa. Deci care era motivul refuzului despăgubirii? Compania de asigurări avea nu unul ci două motive clare. Primul motiv se datora avariilor preexistente și ascunse de reparații neconforme cu normele constructorului. Da. Știu. Și eu mi-am pus aceeași întrebare: nu s-au văzut la inspecția de risc? Nu, nu s-au văzut, pentru că nimeni nu o să desfacă vehiculul să vadă ce ai sub bară sau aripă. Iar al doilea motiv a fost rulajul, kilometrii dați înapoi.
În acea perioadă sistemele de verificare ale unui vehicul erau la început, iar bazele de date restrânse și doar cu informații pentru mărcile Europene. Însă cu toate acestea, compania de asigurări a reușit să obțină informații despre vehicul de la alte companii de asigurări din Uniunea Europeană, la care s-au deschis dosare de daună. Recunosc, în acel moment am fost surprins de istoricul vehiculului, adus ca și probă în efectuarea expertizei tehnice judiciare. Cauza de care v-am povestit s-a finalizat cu obligarea companiei de asigurări la plata unei despăgubiri modeste, aproximativ o treime din suma solicitată de reclamant. Deși autoturismul a suferit o daună totală, cuantumul despăgubirilor a fost calculat în funcție de avariile preexistente, iar vehiculul a fost evaluat la un număr de kilometrii parcurși mult mai mare.
De atunci am efectuat expertize tehnice în peste 1000 de dosare, atât civile cât și penale, ale judecătoriilor și tribunalelor din întreaga țară. În majoritatea s-a pus problema despăgubirilor aduse vehiculelor implicate în accident. Printre acestea am întâlnit cazuri de fraudă și am întâlnit cazuri în care oameni cinstiți și-au pierdut toți banii investiți în vehiculul care le asigura mobilitatea zilnică. Cum se poate întâmpla asta?! Am să-ți dau un exemplu:
Imaginează-ți că ai reușit să-ți strângi banii de autoturism. Poate te-ai mai și împrumutat la bancă, familie sau prieteni. Începi cu nerăbdare să cauți pe site-uri, piețe de vehicule rulate, până când o găsești:

Și începi călătoria prin instanță. Deoarece judecătoriile sunt peste măsură de aglomerate cu diferite cazuri, călătoria ta va dura între 2 și 4 ani, timp în care va trebui să te împrumuți din nou pentru a-ți cumpăra un alt autoturism sau să-l repari pe ăsta. Îți vor mai trebui bani pentru onorariul avocatului, taxa de timbru, și într-un final onorariul expertizei tehnice judiciare, care se dispune într-un final după un an de când a început procesul. În cauză este numit un expert tehnic judiciar în specializarea autovehicule și circulație rutieră, care va studia dosarul cauzei și va analiza avariile autoturismului tău. La dosar va găsi dovezile care au stat la baza refuzului despăgubirii de către asigurator. Printre acestea va găsi verificarea istoricului autoturismului tău, raport din care reies următoarele:
Deoarece tu poți demonstra că autoturismul a ajuns în posesia ta abia în 2023, iar compania de asigurări nu va putea demonstra că accidentul a fost premeditat, se va ajunge la un consens în instanță, să fii despăgubit la valoarea reală a autoturismului la data accidentului din care se vor scădea costurile reparației avariilor preexistente. Astfel se va impune în cadrul aceleiași expertize tehnice, evaluarea autoturismului la data accidentului, și costul reparațiilor avariilor preexistente. Cum se va face asta, pentru că și aici istoricul îi cu probleme?! Odometrul a fost dat înapoi de două ori.
Conform statisticilor și studiilor în cauză, un autoturism parcurge în medie în România, aproximativ 15.000km pe an. Deci având în vedere că ultima valoare reală înregistrată este pe la jumătatea anului 2015 și era 213.708 km, la data accidentului, final de 2023, se consideră că autoturismul ar avea 8,5x15.000+213.708=341.208km. Expertul va evalua și costul reparațiilor avariilor preexistente, cu un sistem specializat, și-i va rezulta valoarea de 7560 Euro. În conformitate cu Legea 132/2017, expertul va folosi un sistem specializat de evaluare a autovehiculelor rulate, în care va introduce toți parametrii mai sus menționați, identificând după VIN autoturismul în cauză.
Rezultatul:

6.224 euro după aproape 4 ani de procese, timp în care ai plătit onorariu avocat, onorariu expert, taxa de timbru, poate chiar și rate la ceva de care nu te-ai folosit. Și cel mai scump a fost timpul pe care nu-l vei mai recupera.
Acest exemplu a fost unul ”ușor”. În prezent lucrez la cazuri cu daune ce depășesc 50.000 euro. Așa că te întreb: merită să riști?
E.T.J. Dr. Ing. Kulcsar Raul Miklos


